Hier vind je onze top 10 meest gemaakte fouten tijdens het rijexamen. Dit zijn fouten die vooral te maken hebben met verkeerd denken of die veroorzaakt worden door de spanning. Fouten die eigenlijk onnodig zijn. Dit zijn zaken die vaak goed zijn aangeleerd maar door de druk van het examen verkeerd worden uitgevoerd.
1. Kijkgedrag
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
2. Plaats op de weg
Er zijn verschillende misverstanden over plaats op de weg. De plaats op de weg hangt af van verschillende factoren. De regels die je leert in je theorie boek zijn een leidraad maar niet altijd heilig. Alle omstandigheden samen bepalen je keuze.
3. Snelheid
De hoofdregel is: rijdt de maximaal toegestane snelheid zolang dat veilig kan. Dat betekent dat je vlot met het verkeer meerijdt, maar wel je snelheid omlaag laat gaan zodra de situatie erom vraagt. Veel examenkandidaten hebben hier moeite mee.
4. Inhalen
Sommige examenkandidaten zien het nut van inhalen nog niet helemaal in. Toch is dit noodzakelijk als je je aan de hoofdregel van de snelheid wilt houden. Vlot mee stromen met het verkeer en zoveel mogelijk de maximale snelheid rijden met in inachtneming van de veiligheid.
5. Bijzondere verrichtingen
Bij elke rit krijg je ermee te maken: bijzondere verrichtingen. Je zult toch altijd ergens moeten parkeren voor dat je wat gaat doen. Maak bijzondere verrichtingen niet moeilijker dan nodig is, en laat je gevoel een beetje meespelen.
6. De taal van de weg
Het is belangrijk dat je naast borden, verkeerslichten ook pijlen, strepen en andere marketingen op de weg in de gaten houd. Ze vertellen je veel over de situatie op dat moment of die komen gaat.
7. In- en uitvoegen
In-en uitvoegen hoort ook in het examen thuis. Dit is voor velen toch één van de lastige dingen van het autorijden. Zelfs mensen die al jaren lang hun rijbewijs hebben vinden het soms nog lastig.
8. Rijstrook wisselen
Wat veel examenkandidaten lastig vinden is het wisselen van rijstroken wanneer het druk is.
9. Besluitvaardigheid
Het belangrijk dat je besluitvaardig bent tijdens je examen. Veel examenkandidaten vinden het lastig om besluitvaardig te zijn. Dit komt vaak door de spanning. Je wordt alleen besluitvaardig door voldoende beheersing van de auto. Je moet vertrouwen in jezelf dat is het belangrijkste. Je moet er vertrouwen in hebben dat je onder alle omstandigheden de auto de baas bent. Voldoende tijd nemen voor het waarnemen voor een beslissingen is erg belangrijk. Wanneer je genoeg lessen hebt gehad is dit geen probleem. Je moet kunnen rijden zonder angst. Alleen dan kun je de juiste beslissingen nemen.
10. Verkeersinzicht
En toch is verkeersinzicht van de belangrijkste eisen om goed door het verkeer te komen. Ook hier geldt dat je geen verkeersinzicht opbouwt met een paar tips van internet. Verkeersinzicht is begrijpen wat je situatie is, wat het gaat worden, wat anderen willen gaan doen (vrachtwagen die moet lossen bijv.) en begrijpen wat het gedrag van een ander voor gevolgen heeft voor jou. Verkeersinzicht betekent eigenlijk voorspellen. Het voorspellen van de situatie die gaat komen en daar op inspelen. Verkeersinzicht héb je voor een deel zonder dat je ooit een meter hebt gereden. De één meer dan de ander. Maar de rest leer je ook alleen maar met oefenen. Verkeersinzicht is één van de belangrijkste eisen om goed door het verkeer te komen. Je bouwt geen verkeersinzicht op met een paar tips van het internet.
Verkeersinzicht is begrijpen van wat je situatie is, wat ga jij doen, wat anderen willen gaan doen en begrijpen wat het gedrag van een ander voor gevolgen heeft voor jou. Verkeersinzicht heeft heel veel te maken met voorspellen. Het voorspellen van de situatie die gaat komen en daar op in spelen. Verkeersinzicht heb je vaak al voor dat je in een auto hebt gereden. Dit verschilt wel per persoon. De rest leer je door te oefenen.